Wedstrijd Wim Kuijper Trofee 2024

Het thema van de Wim Kuijper trofee is dit jaar: Low Key/High Key-fotografie.

Voor deze wedstrijd lever je één foto in. Je kiest zelf voor een High Key óf een Low Key foto.

Uit eerdere ervaringen weten we dat het de jury veel tijd kost om alle foto’s zorgvuldig te waarderen, vandaar dat we jullie vragen om één foto in te leveren.

De foto’s mogen in zwartwit genomen zijn, maar ook in kleur (hoewel ze meestal in zwartwit zijn). Verder gelden uiteraard de bekende spelregels: de foto wordt op tijd ingeleverd, in het juiste formaat, bij de webmasters en de foto is gemaakt in 2024.

De foto hoeft dus niet uitgeprint meegenomen te worden.

De winnaar van de Wim Kuijper Trofee is degene die volgens de jury de mooiste (Low- óf High Key) foto heeft gemaakt.

Een High Key foto is een lichte foto van een licht onderwerp, zonder hele harde contrasten. Het beeld heeft een frisse, luchtige uitstraling. Je kunt gebruik maken van een witte achtergrond, van een bewolkte lucht of tegenlicht. Kies zo nodig voor 2-3 stops overbelichting.

Een Low Key foto is een donkere foto met veel zwarten. Het beeld heeft een dramatische, spannende uitstraling. Je maakt de foto in een donkere omgeving. Dat kan een kamer zonder lichtbron zijn. Of fotografeer bijvoorbeeld overdag in de felle zon met sterke schaduwen. Het contrast is dan hoog. Kies zo nodig voor 2-3 stops onderbelichting.

Op 19 september a.s. bereiden we de wedstrijd voor. Er worden dan praktische tips en mogelijkheden uitgewisseld en er zullen voorbeelden te zien zijn van zowel High Key als Low Key foto’s.

Uitgelichte foto

Andere activiteiten

Meer foto's

Leden foto's

Deze foto’s zijn alleen toegankelijk voor leden.